Låt det smaka jul...

Nu såhär i juletider, tänkte jag att det var passande med ett litet recept på en dessert. Hittade denna i en tidning som jag köpte då jag låg på sjukhuset. Fastnade direkt för receptet, det lät så himla gott! Denna kommer jag bjuda på annandagen.

Cheesecake med apelsin (8-10 bitar)
Botten

30 pepparkakor
75 g margarin
Fyllning
3 ägg
1 ½ dl strösocker
200 g färsk ost
1 msk rivet apelsinskal
2 msk pressad apelsin
3 dl vispgrädde
Topping
2 dl creme fraiche
2 dl florsocker

Gör såhär:
Mal eller stöt pepparkakorna tills de har smulat sig. Smält matfettet och blanda med smulorna till en massa. Tryck ut massan i en smord rund form med avtagbara kanter. Förgrädda i ca 10 min 175 grader.
Fyllning: Rör samman ägg och socker. Vänd ner färskost, skal och pressad apelsin. Rör om. Vispa upp grädden och vänd ner den i smeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 min eller tills kakan stannat helt. Ta ut och låt svalna.
Topping: Rör ihop creme fraiche och florsocker och bred ut på kakan. Garnera med apelsinskivor och pepparkakssmulor.



Kommentarer
Frida

Mmm, det låter riktigt gott! Du får göra den och säga om den blev god (så kan jag ta julens överblivna pepparkakor och göra en med sen) :)



Hoppas blåmärkerna bleknar snabbt, men man kan väl knappast räkna med bikiniväder nu som tur är... ;) Ha en riktigt mysig jul tjejen! Kram

2008-12-22 @ 22:33:44
URL: http://friiidasfavoriter.blogg.se/
Maja/Cactusvit

Tänkte bara kika in och önska dig en riktigt GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR! En stor kram från mig

2008-12-23 @ 11:55:17
URL: http://cactusvit.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0