doften av nybakat bröd

image407

Friskisbullar (ca 25 st)
2 dl russin
2 dl linfrön
2 dl vatten
1 tsk havssalt
3 msk olivolja
4 dl filmjölk
50 g jäst
2 dl vetegroddar (kan uteslutas & ersättas av grahamsmjöl)
10-12 dl mjöl


Blanda russin, linfrön och vatten i en skål. Värm olja och fil till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Lös upp den i lite av den ljumma vätskan. Tillsätt russin/linfröblandningen, salt och resterande av vätskan. Blanda i vetegroddar/grahamnsmjöl och mjölet (spar lite till utbakning) Arbeta degen väl och låt den jäsa i 30 min övertäckt. Forma bullar, lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt den jäsa i 30 min till. Pensla med fil och grädda 12 min mitt i ugnen i 225 grader.

Dessa fick jag för mig att baka idag, passa på när det är så kallt ute så man ialf bara vill vara inne, man vill ju inte sticka ut näsan i onödan. Håller även på att tvätta. Freja lämnade jag på "dagis" imorse *ler* Hon är hos pappa och busar med hans hundar ett tag. Inne i värmen såklart i deras varma hundhus. Nu ska här provsmakas av dessa bullar till en kopp kaffe. Gott (hoppas jag) hihi.


Kommentarer
Perlan

Åh gud vad gott.. Det var länge sedan jag bakade bröd hemma.. Det kanske man skulle göra till helgen!
:)
Kram kram

2008-01-24 @ 08:39:12
URL: http://www.perlan.org


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0