Bonde söker fru

Ikväll är det dags för nya bönder att finna sin kärlek och jag kommer att sitta i soffan kl 20:00 varje onsdag för att följa deras kamp om att hitta den rätte :-) Så mysigt program tycker jag. Och till detta kommer jag att njuta av nybakad äppelkaka och en kopp kaffe.  Ja ialf ikväll, inte varje onsdag *ler*



ÄPPELKAKA
2 ägg
2 dl socker
75 g smör
1 dl mjölk
2 msk kaffepulver ( snabbkaffe eller brygg)
3 ½ dl mjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2-4 äpplen
Socker och kanel

Koka upp smör, kaffepulver och mjölk i en kastrull. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör om. Tillsätt smör-kaffe-mjölkblandningen och rör om. Häll i en rund, smord och bröad form med avtagbara kanter. Skala och skär äpplena i klyftor. Häll i en påse med socker och kanel. Skaka väl. Häll över detta i formen och tryck ner äpplerna lite i smeten. In i ugn på 175 grader i ca 40 min. Pudra över florsocker innan servering om du vill.
Ät och njut!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0