En kaka till påsk?

Nu är vi inne i april månad och aprils första dag. Se upp så ni inte blir lurade idag, första april. Jag lovar att det jag skriver i detta inlägg är inget lureri :) Tänkte jag skulle bjuda på ett recept på en smarrigt god choklad kaka som är utmärkt att bjuda på i påsk, efter påskmiddagen.

Chokladkaka med whiskey

Kaka:
100 gr smör
4 ägg
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk bakpulver
2 dl vatten.

Tryffel:
400 gr mörk choklad
2 msk snabbkaffepulver
3 dl vispgrädde
2 msk flytande honung
50 gr rumsvarmt smör
4 msk whiskey

Till bottnarna:
½ dl kaffe
4 msk whiskey

Gör såhär:
Smörj två lika stora formar med löstagbar kant. Smält smör och vispa upp ägg och socker. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och rör ner i smöret och mjölblandningen och i med detta i äggsmeten. Tillsätt sen vatten. Fördela smeten i dom två formarna och grädda i ugn på 175 grader i ca 30 min.

Hacka chokladen till tryffeln fint och lägg i en bunke. Mät upp snabbkaffepulver i samma bunke. Koka upp vispgrädden tillsammans med honungen och slå den heta gräddblandningen över chokladen. Rör tills chocklade smält. Tillsätt nu smöret och whisky, rör noga tills det blir en jämn och fin smet. Låt stå framme i rumstemperatur för att stelna.

Dela kakorna i antingen 2 bottnar eller 4, beror på hur många lager man vill ha av chokladsmeten. Pensla på lite whisey (kan uteslutas) och kaffe för att bottnarna ska bli saftiga. Bred tillsist på chokladsmeten och avsluta med chokladsmet på toppen på kakan. Låt stå ett tag innan servering!

Var ju på bio igår och såg män som hatar kvinnor, och jag tyckte den var jättebra. Spännande och bra gjord men om man tänker på handlingen är den väldigt vidrig. Jag har inte läst böckerna ännu, men tror jag ska ta och gör det nu. Spenderade ju min dag med Anna och lilla Alfred som stackarn var jätteförkyld. Blev inte nå mycket lek, utan han vilade mest, lilla gubben. Få se om han smittade mig med sina förkylningsbaciller nu :) Vid 16 tiden kom Anders hem och vi började med maten. Sen vid 18 tiden åkte jag och Anna på bion.

Idag skiner solen, men det blåser. Lotta och Ebba kommer hit senare idag runt 14:30 tiden. Vi ska då ta en långpromenad med våra hundar sen ta och laga mat och plugga matte.

Ha en bra dag allesammans!


Kommentarer
Mirre

Ohhjjddåå detta lät syndigt gott s

2009-04-01 @ 20:56:02
URL: http://www.mirrekex.se
Lotta

Stackars lilla brorsonen då, Afffffed! :) Söta små barn!



Ja men det läre vi göra, alltså de n skogspromenaden var verkligen hur mysig som helst och alldeles lagom :) Vilken tur vi hade med vädret, riktigt vårigt! Hehe ja hundarna såg ut att njuta jättemycket hihi.



Hoppas du och Freja har det bra. Tack för en jätterolig dag och god mat, och även tack för boken Maria :D Ni är så snälla ni! Vi höres och synes

2009-04-01 @ 23:58:03
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Lotta

hahahahahahaha, ja men visst ser de för roliga ut :D Hahaha vad roligt! De är verkligen för söta de två :P



Nemen fy vad mysigt :) Varmt och härligt väder idag även om inte solen är framme. Hoppas du lägger upp lite bilder senare hihi. Nästa gång vi hälsar på dig och Freja kanske vi kan gå den igen :-)Supermysig runda!

2009-04-02 @ 10:20:17
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Sofie/Syssla

Oj, den kakan lät god! Har också sett Män som hatar kvinnor men ej läst böckerna. Filmen var i varje fall riktigt, riktigt bra och det lockar till att läsa böckerna...



Tack för åsikten angående hyllan! Lutar åt den vita :)

Ha en fin dag! Kram, Sofie

2009-04-02 @ 11:56:02
URL: http://syssla.blogspot.com
Jenny

Hej! Ja soppan är super god! Den är ju perfekt att ta med till stugan, gott med soppa efter en hel dag på isen =) Ja jag kände att det var dax för lite nya vår färger i bloggen =). Nu ska jag ut och gå en vända... sommaren är ju snart här!! (Hoppas jag) =) Ha det bra! Kram

2009-04-02 @ 12:23:14
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Maria

Oj, den måste jag prova låter verkligen ursmaskig.



mvh Maria

2009-04-04 @ 11:29:30
URL: http://www.mimali.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0