Ett bageri

Haha ja man kan börja tro att jag öppnat ett bageri, så som jag bakar och står i. Men det är ju så himla kul att baka allt från små kakor till matbröd och det roligaste är ju att prova på nya recept. Idag vaknade man tidigt av att fåglarna satt alldeles utanför fönstret och kvittrade. Steg upp efter en stund och åt frukost och sedan gjorde jag mig iordning för att åka och storhandla på ica. Och när man kom hem började det att snöa som bara den, jag som hade planerat en långpromenad med stavarna och Freja.

Så blev inte fallet utan jag stoppade näsan i en av alla mina kokböcker och hittade ett recept på en sockerkaka som det var ett tag sedan man bakade. Här kommer receptet på en gudomligt god och enkel sockerkaka med smak av vanilj.

Sockerkaka med vanilj
3 ägg
1 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Fyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Gör såhär:
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl, bakpulver, vaniljsocker och det kokande vattnet och rör om. Häll i en form med avtagbar kant. Grädda i 200 grader ca 30-40 min. Låt kakan svalna och dela den sedan i två delar.
Koka mjölk och smör häftigt i en kastrull ca 2 min. Ta av från plattan och rör i vaniljsocker (man kan låta det koka lite till efter man rört i vaniljsocker så det blir tjockt). Bred fyllningen på den delade kakan. Sikta över florsocker innan servering.


Det blev en promenad i kväll istl. Nu ska jag ta och duscha och sedan klä mig i myskläder och sätta mig i soffan och äta en apelsin och se på halv åtta hos mig, du är vad du äter och lyxfällan.



Kommentarer
Lotta

Åh vilket recept, lät gudomligt gott! Det läre man baka någon dag här :) gott gott gott med hembakat!

2009-02-26 @ 20:31:07
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Anonym

http://enlitentax.blogg.se/2009/february/vinn-snacks-till-din-fyrbenta-van.html

hund tävling :)

2009-02-26 @ 23:33:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0