Bröd med god fyllning

Idag är det uppehåll med regnet men det är fortfarande mulet och blåser kalla vindar. Passar på att baka bröd till midsommar nu. Letade efter ett recept i min stora Bonniers kokbok och fann detta goda bröd.

FYLLDA BRÖD (till 3 st bröd)
50 g jäst
6 dl vatten
25 g smör eller ½ dl olivolja
2 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl (960g)

FYLLNING:
100 g soltorkade tomater
½ dl olivolja
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
1 vitlöksklyfta
200 g fetaost


Börja med att göra degen. Värm vattnet till 37 grader. Finfördela jästen i en bunke och häll över vattnet och oljan/smöret så att jästen löses upp. Tillsätt salt och vetemjöl, arbeta ihop till en deg. Jag använde min bakmaskin, tycker det är bäst då man gör stora degar. Låt sedan degen jäsa under duk i ca 60 min.

Gör fyllningen medans degen jäser. Finhacka tomaterna, lägg dem i olja med kryddor och vitlök. Låt dem marinera under tiden degen jäser. Blanda sedan i smulad fetaost innan du breder ut fyllningen på bröden.

När degen jäst färdigt, ta upp den på mjölat bakbord och arbeta degen lite. Dela den sen i tre delar. Kavla ut varje del till en ganska tunn rektangel och bred på fyllningen. Rulla ihop, mjöla och vrid ändarna på rullen åt varsitt håll. Lägg ihop rullarna till en ring eller en knut. Jäs på plåtar i ca 30 min. Värm ugnen till 250 grader, men sänk sedan till 225 då bröden ska gräddas. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min.



Idag kunde man äntligen ta den där efterlängtade långpromenaden med Freja, släppte henne lös så hon fick springa fritt och nosa, både jag och Freja njöt av promenaden och den friska luften med kalla vindar. Väl hemma igen gjorde jag middag som idag bestod av omelett med skinka, svamp, fetaost, soltorkade tomater (blev kvar efter bakningen) och så lite basilika, supergott! Kvällen blir lugn, ska snart ta och stryka lite kläder sen se på tv. Imorgon väntar ett besök hos frissan och min hjärtläkare.


Kommentarer
Foto i norr - Marie

Hejsan! Tack för ditt besök och dina rader. Ja det regnar och regnar men nu är det uppehåll i alla fall. Detsamma ha en fin midsommar! :)

2009-06-15 @ 18:41:33
URL: http://fotoinorr.blogg.se/
Jenny

Haha Maria jag var hos frissan idag, hade vi inte lika förra gången oxå, nästan samtidigt?! =) Vi ska grilla och shoppa lite kanske, bara ta det lugnt och njuta =) Åh vad skönt att äntligen ha midsommar ledig, synd bara att det ser ut att bli trök väder! Ha en bra och blåsig kväll =) Kram

P.S Brödet ska jag absolut pröva, lät jätte gott!

2009-06-15 @ 18:51:15
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Jenny

Ja du jag kunde verkligen inte somna, är väl som vanligt när man har nå inbokat och man ska upp tidigt =) Ja jag var lite sugen på nå söt så då tänkte jag att jag prövar den där glassen då, ja den är verkligen dyr, men farligt god! (Kanske bäst du inte prövar, så du blir beroende haha) Ja vi måste absolut träffas för tänk om du faktiskt flyttar, vad konstigt! Man är ju liksom van vid att vissa saker alltid är där. Men kul oxå, det är ju en upplevelse och lilla byn finns ju alltid kvar och jag i den =) Haha nej nu ska jag dricka lite te och titta på csi snart = Kram kram

2009-06-15 @ 20:14:04
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Livet i byn

Låter jättegott, ska ta och testa eftersom det inte innehåller kött.



~Livet i byn

2009-06-15 @ 21:14:45
URL: http://livetibyn.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0