Doften av nybakat

Doften av nybakat infinner sig i mitt hem idag, nu får jag väl ialf ge mig när det gäller att baka *ler* jag har bakat alla dagar denna vecka. Men det är ju så roligt att baka och det är tur att jag har en pappa som är tokig i fikabröd och som uppskattar så mycket då man kommer dit med nybakat som han kan frysa in. Alltid bra att ha något att bjuda på om man får oväntade gäster. Idag har jag bakat långpannetiger och kanelbullar. Frös in en påse med några bullar åt mig själv också, för som sagt det är alltid bra att ha hemma, man kan ju inte låta sina gäster tugga på en torr skorpa till kaffet =) Frös även in 4 st bitar av tigerkakan och resten fick pappa och även 2 st påsar med bullar och så fick farfar några nybakta bullar han med, som jag och Freja levererade alldeles nyss. Han uppskattade dom! Alltid lika kul att glädja folk.

Här kommer receptet på långpannetiger, utifall nån mer vill frysa in och ha utifall den där oväntade gästen dyker upp...

Långpannetiger ca 42 rutor
200 gram rumsvarmt smör
3 3/4 dl socker
4 ägg
4 3/4 dl vetemjöl
2 3/4 tsk bakpulver
1 ½ msk vaniljsocker
3/4 dl filjmjölk
3 msk kakao

Rör samman smör och socker poröst. Tillsätt sedan ett ägg i taget under omrörning. Blanda samman alla torra ingredienser utom kakaon. Rör ner filmjölken i smeten och tillsätt sedan den torra blandningen under omrörning.


Dela smeten i två skålar och sikta ner kakao i den ena under omrörning. Täck en långpanna med bakplåtspapper. Häll båda sorters smet i ränder i plåten och grädda i 175 grader ca 25 min. Låt svalna innan du skär dom i rutor.


Nu ska jag sätta mig i soffan och vänta på att avsnittet av house visas på tv4, började kolla på de för nån dag sedan och fastnade lite för den serien, så jag tittar då jag har tid. Efter det ska jag börja med kvällsmaten som blir korvstroganoff med ris. Kvällen blir lugn för övrigt, skippar promenaden ikväll, har ont i mitt knä. Tränar hemma istl med gummibandet. Måste väl komma i form inför den kommande bikinisäsongen.. hua hemska tanke att visa sig i bikini...



Kommentarer
Livet i byn

Vad duktig du är, jag känner doften ändå hit.



~Livet i byn

2009-03-04 @ 15:57:28
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Micha

Åhh jag älskar doften av nybakat :D

2009-03-04 @ 20:44:10
URL: http://magiskamicha.blogg.se/
Jenny

Åh vad gott! Jag har varit till svärmor och fått recept på bröd så jag ska ge mig i kast med det någon dag =)(det är ju lite bättre än det där fika brödet man bara äter upp!!=))kram

2009-03-05 @ 08:45:54
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Lotta

Åh vad du är duktig Maria. Alltid lika roligt att läsa din blogg :) Man kan inte annat än att le. Och att baka, åhhh så gott! Smitta mig lite av dina bagerifasoner här hihi. Nu kom mormor och vi skall fika, dock inte med hembakat.. men fika iallafall :) Hoppas du och Freja får en jättebra torsdag, vad ni har för er? :) Jag skall snart till högskolan i Uddevalla och söka ännu mer jobb tror jag. Puha vad mycket sökande.

2009-03-05 @ 12:53:55
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Jenny

Maria du är som en missbrukare med ditt bakande, vet inte om jag ska langa dig fler recept... =) nej men jag misslyckades så jag vet inte om det blir gott, men som sagt, skam den som ger sig jag ska ge det ett nytt försök i morgon... kanske.. =)

2009-03-05 @ 17:40:25
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Jenny

Japp det är en bänk, vi ska bygga in den i städskrubben så den inte tar plats =) Ja du får komma och smaka teet jag köpte, det gröna med passions frukt är skit gott!! Ska nog gör en kopp med det =) Ha det bra i kväll!

2009-03-05 @ 18:50:18
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Klara

ja det var kanon. Ja, sjukhuset är så roligt. Man lär sig jättemycket av det också. Det är så roligt när man känner igen vissa saker och så känner man att man kan det:) snart så kommer du också att läsa! Va roligt. Hoppas att du också får en trevlig helg, har du några planer? kramar

2009-03-05 @ 23:22:18
URL: http://klaradavidsson.blogg.se/
Lottiz

Du kan få komma till mig & baka någon dag=) Kram

2009-03-06 @ 13:41:17
URL: http://mammalottiz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0