Pingst helg

Nu är det fredag igen och pingtsafton imorgon. Och då kanske man vill ha något gott att mumsa på efter middagen. Jag tänkte dela med mig av detta recept på äppelcheesecake som jag ska göra i eftermiddag. Denna ska vi avnjuta ikväll då Jonte och Malin kommer hem.

Äppelcheesecake 10-12 bitar
BOTTEN:
100 g smör
1 ½ dl socker
1 ägg
2 ½ dl grovrivet äpple
1 ½ dl digestive kex
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
½ dl vetemjöl

FYLLNING:
200 g philadelphiaost
200 g rumsvarmt smör
1 ½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Börja att göra botten. Rör samman smör och socker poröst. Tillsätt ägget och rör smeten slät. Rör ner äpplet och det krossade kexen. Blanda samman kanel, bakpulver och mjöl och sikta ner i smeten. Rör smeten varsamt slät. Bred ut i en form med avtagbarkant. Grädda i 175 grader ca 30 min. Låt kallna.

Gör fyllningen. Klicka ner smöret och osten i en bunke och rör om, till en slät smet. Söta med florsocker och vaniljsocker. Bred på kakan då den kallnat. Avnjut med en kopp kaffe!

Just nu ligger jag nerbäddad i sängen fortfarande med bärbara i knät och tittar på nyhetsmorgon. Ute skiner solen och fåglarna kvittrar och himlen är klarblå, kan det bli bättre start på en helg? Var ut med Freja alldeles nyss och solens strålar värmer redan, härligt! Ska ligga här och mysa ett stund till innan det blir dags för frukost och promenad och sen 1 års kalas hos Lotta och Lars, tänk att deras tvillingpojkar redan blivit 1 år.



Kommentarer
Jenny

Låt gott även om jag inte är så förtjust i cheesecake, men äpple och kanel låt ju gott, lite som en äppelkaka =) Jag ska vara barnvakt hela helgen så kanske vi kan ta fika en annan gång? Ha så skönt på morgon promenaden =) Kram

2009-05-29 @ 09:37:30
URL: http://www.strombergjenny.blogspot.com
Anonym

Hoppas du får en alldeles trevlig helg med bror och hans tjej besök :) Vilket väder!! Shohooo.



P.S det receptet lät skitgott!!

Trevlig helg maria :)

2009-05-29 @ 18:03:00
Lotta

Haha oj det dära anonya var från mig men det kanske du förstod :P Nu saknar jag och Ebba er alldeles sådär mycket! Hoppas vi ses snart och att ni har en alldeles härlig helg i det högsommaraktiga vädret :D



Kram kram från oss här i Ödeborg

2009-05-30 @ 11:19:58
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Anonym

hej :)

allt bra med dej?

kram

www.enlitentax.blogg.se

2009-06-11 @ 00:43:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0