I dessa saffranstider

Nu när det nalkas jul snart så vill man ju baka lite godsaker att mumsa på. Och till julen hör ju pepparkakor och lussebullar. Men, attans vad saffran är dyrt nu. Har velat fram och tillbaks om man ska köpa eller inte, men vad tusan gör man inte för lite julmys! Så nu har jag hittat ett recept som jag ska prova, det var i den där jultidningen som jag köpte med aftonbladet förra veckan. Tänkte baka lussebullar och denna saffranskaka närmare jul. Och självklart tänker jag dela med mig av receptet till er som är nyfikna på vad de är.

Saffran och apelsinkaka
12 bitar

200 g smör
1 g saffran
1 sockerbit
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vispgrädde
Skal och saft av en liten apelsin
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör såhär:
Smält smöret och låt det svalna något. Stöt saffran och sockerbiten i mortel. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt saffran, grädde, smör samt det rivna skalet och saften av apelsinen. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan i 175 grader i cirka 40 minuter. Serveras nybakad med en klick grädde.

Visst låter det riktigt smarrigt?! Mmm gott. Nu ska jag ta och göra mig iordning för att snart ta bussen till stan och fika lite och strosa runt och kolla i affärer innan det är dags att besöka min hjärtläkare.

Ha en bra måndag och en fortsatt bra vecka allesammans ♥



Kommentarer
Lotta

Vad gott receptet lät! Vad kul med julbaket som snart kommer startas :)



Har du börjat på din andra praktikplats nu? Hur går det? :)

2009-11-30 @ 18:11:16
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0