Underbart gott bröd!

Denna goda limpa, måste ni bara prova. Första gången jag fick smaka denna var hos Anders och Anna, och bara efter första tuggan så frågade jag efter receptet. Ska ta och baka fler sånna här limpor, nu i dagarna för den jag hade i frysen är slut.

Kajsa Wargs grovlimpa
12 dl vatten
1 dl vetekross
1 dl havrekross
1 dl linfrö
1 dl russin
2 tsk salt
2 tsk kanel
2 dl lingonsylt
Ca 20 dl vetemjöl
2 påsar torrjäst

Gör såhär:
Blanda 6 dl vatten med vetekross, havrekross, linfrö, russin, salt och kanel i en kastrull. Koka till en gröt och låt den sjuda i ca 15 min. När kornen känns mjuka, värm resten av vattnet, så att det blir ljummet, häll gröten i degmaskinen och tillsätt lingonsylt, ljummet vatten, vetemjöl och torrjäst. Blanda ihop till en deg. Täck över degen och låt den jäsa i ca 30 min. Häll upp degen på bakbord och forma till 4 limpor. Lägg dem 2 och 2 på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 30 min. Grädda sedan i ca 20 min 200 grader.


Har varit fullt upp hela långa dagen, så nu ska det bli skönt att få sjunka ner i soffan och ta det lungt och kika på fångarna på fortet och time out. Ha en toppenbra måndagskväll allihop.



Kommentarer
Sofie

Lät som ett gott bröd med mycket härliga smaker i! Om det inte vore för att vi aldrig äter mjukt bröd hade jag provat på att göra det.



Ha en toppenfin dag!

Kram, Sofie

2010-08-24 @ 10:28:37
URL: http://syssla.blogspot.com
Ninnie mamma till Noah 2010

Det lät super gott! Tack för tipset! Kram Ninnie

2010-09-18 @ 21:45:43
URL: http://www.misscandlee.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0