Barndoms minnen

Idag vaknade man strax efter kl 8 av att regnet öste ner och smattrade mot fönsterbläcket utanför mitt öppna fönster. Kändes bra att kunna ligga kvar en stund till i sängen och mysa. Och då det regnar passar det ju alldeles utmärkt att stanna inomhus och pyssla. Så idag har jag bakat sirapslimpa, något som är barndomsminne för mig. Min mamma brukade baka dessa limpor och jag minns att man alltid skivade upp den nybakade limpan och bredde med smör och messmör och drack ett stort glas med iskall mjölk till och det smakade väldigt gott! Bjuder på receptet utifall någon mer vill baka denna goda sirapslimpa.

Sirapslimpa (detta ger 2 limpor)
50 g jäst
50 g smör eller margarin
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl rågsikt
6 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt filmjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt sirap, salt, rågsikt och vetemjöl. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant. Låt jäsa övertäckt i 40 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar. Forma varje del till en limpa och lägg på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa 30 min övertäckt. Pensla med ägg och grädda i ca 40 min.





Kommentarer
Lotta

Åh vad gott brödet ser ut! Och vilka mysiga minnen brödet har för dig.



Hoppas du och Freja haft en mysig söndag. Kram kram

2010-06-13 @ 19:32:55
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Lotta

Såg din kommentar nu :) Taaaaaack vore jättesnällt om du visade hihi. Vad roligt!



Åh ni är så gulliga! Detsamma. Jag och Ebba ser fram emot att få träffa er så snart som möjligt!



Kram kram

2010-06-13 @ 19:42:15
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
sara

åååå detta skall jag göra någon dag det är Barndoms minnen för mig med jag och pappa baka jämt sådant när jag var litten

2010-09-03 @ 21:14:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0