Frukostbröd

Hej på er. Ja här i Hälsingland är det ett riktigt ruskväder denna måndag. Regnet öser ner utanför vårt fönster, grått och mörkt och blåsigt. Ett riktigt ruskigt höstväder med andra ord! Men det är rätt så mysigt faktiskt med regnväder ibland också.

Idag slog jag upp dom blå vid 7 tiden, hade en promenad inplanerad med Helene, men det blev inställd på grund av regnet. Får snällt stanna inomhus denna regniga dag. Har ringt massa samtal och sökt jobb.

Tänkte dela med mig att ett brödrecept jag hittade i expressens leva & bo som jag köpte på ica igår. Detta bröd ska jag ta och baka någon dag denna vecka.

Näe nu måste jag ta och sätta fart, dricka upp kaffet och sedan vid 13 tiden dags för det andra mötet med min jobbcoah. Ikväll blir det fika hos Klara. Trevligt!

Frukostbröd med honung och havre (12 bullar)
25 g jäst
50 g smör
2½ dl mjölk
1 tsk salt
3 msk honung
1 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl

Gör såhär:
1. Smält smöret och blanda med mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll degvätskan över jästen och rör om tills jästen har löst sig.
2. Tillsätt salt, honung, havregryn, grahamsmjöl och vetemjöl. Blanda till en deg. Låt jäsa under bakduk 45 min.
3. Arbeta degen en aning och dela den i 12 bullar. Platta till dem en aning och låt jäsa under bakduk ca 30 min.
4. Pensla bullarna med lite honung utrörd i vatten och strö över lite havregryn. Grädda ca 15 min i 200 grader.



Kommentarer
Lotta

Vad gott brödet lät! Lämna gärna en kommentar när du har bakat det :)

2011-09-19 @ 18:36:24
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0