Kola med polkagrisar till jul

Godförmiddag allihop! Då var det åter måndag och ny vecka. Här i Hälsingland blev man glatt överaskad imorse då man steg upp vid 7 tiden och kikade på termometern och möttes av bara -4,5 grader! Glädjetjut. Äntligen mildare väder, så slipper man frysa rumpan av sig vareviga gång man ska gå ut. Morgonpromenaden med Freja var riktigt härlig, man såg till och med hur Freja myste av det mildare vädret. Hoppas att detta håller i sig nu, att det ligger runt -5 till -8 grader.

Har även varit iväg och tränat ett pass på gymmet på rehab med Anna idag och sedan varit iväg och kikat på julklappar åt Alfred och Viola. Hittade en åt Alfred ialf, en bok som heter 365 korta godnattsagor för hela året. Men Viola gumman hittade jag tyvärr inget till, ska fortsätta att leta på stan i veckan efter man slutat skolan. Ibland är det så svårt med julklappar och vissa år är det så enkelt. Köpte även hem en tidning då jag var på ICA och handlade där det fanns mumsiga recept på julgodis. Hittade ett som föll mig i smaken, som jag ska ta och göra innan jul. Delar med mig av receptet såklart.

Polkakola ca 70 st
3 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
2 dl socker
3/4 dl kakaopulver
1 msk smör eller margarin
Ca 1-2 dl polkagrisar

Gör såhär:
Klä in en långpanna i bakplåtspapper. Mät upp grädde, sirap, socker, kakao och matfett i en kastrull. Värm upp under omrörning så att ingredienserna blandas väl. Koka därefter smeten i ca 25 min. Hacka polkagrisarna medans smeten kokar. Prova om kolasmeten är färdigkokt genom att doppa i en tesked i smeten som sedan ställs i ett glas med kallt vatten, stelnar smeten och går att rulla till en kula är den klar. Har man termometer så bör smeten hålla runt 123-124 grader. Häll ut den färdigkokade smeten i långpannan på engång och strö genast över polkagrisarna. Ställ svalt för att stelna, skär eller klipp kolan i bitar sen. Klar att ätas!

Visst låter det smarrigt?! Nu ska jag ta och koka mig en kopp kaffe och sedan sätta mig och göra klart den andra inlämnings uppgiften som vi har i psykologi A kursen vi börjar med imorgon, haha ja här är man verkligen ute i god tid och det känns bra! Ikväll får det bli en promenad och sen mys i soffan.

Kram på er.


Kommentarer
Lotta

Låter som en bra måndag :) Låter som en bra julklapp till Alfred! Jag håller med, vissa år är det enkelt och vissa år helt hopplöst, men det är roligt att fundera och klura!



Är du redan på din andra inlämningsuppgift innan ni ens hunnit börja med kursen???? Du är inte lite bra hurtig du Maria!! Vad duktig du är. Jättestolt över dig och att du är så duktig! Måste kännas skönt att ha hunnit göra sådär mycket redan :P Hoppas du har en bra kursstart idag!



Kram, kram Maria

2010-12-07 @ 09:22:56
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0