Födelsedagskalas idag

Har nyss varit på en långpromenad me Freja i snövädret, men de snöade så fint så de var bara mysigt. Får främmande idag vid 14 tiden pappa, farfar, Anders, Anna & Alfred kommer på fika. Och me paket :-) Freddan, Nettan och ungarna kom till pappa igår och firade mig, jag var ju där eftersom pappa bjöd på middag. Jättegott var de. Nu ska jag ta och baka den sista kakan, de blir fudgekaka. Så god. Förresten jag slänger in receptet här oxå utifall nån vill göra den. Den är ju inte en smalkaka, men så god. De räcker med en pytteliten bit så är chokladbehovet tillfredställt för en vecka :-) En såndär kaka de är gott att unna sig ibland.
Ikväll blir de party!

FUDGEKAKA ca 28 bitar
200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

GLASYR
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör

Smält smöret i en kastrull, rör ner sockret och äggen. Blanda ihop övriga ingredienser och rör ner i äggsmeten, arbeta ihop till en slät massa. Bred ut i en långpanna klädd i bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i ca 15-20 min.
Blanda alla ingredienser till glasyren i en kastrull, chokladen hackar man i små, små bitar. Koka tills de tjocknat och rör nu ner smöret. Bred ut på kakan och ställ kallt.
Servera antingen med en klick grädde eller skär den i små bitar.
Hoppas de ska smaka!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0