nyårsafton och förkylning

Då var det nyår då, och förkylningen kom lagomt till dess. Har varit småsnorig längen, men nu bröt de ut. Hade lite feber imorse, men den har släppt nu tack och lov. Kvällen ska jag och Freja tillbringa hos brorsan och hans fam, ska äta gott och ha de trevligt. Jag stod för efterrätten, har gjort en apelsin och chokladkaka med glasyr i smak av apelsin. Hoppas den är god. Smeten var ialf det, provsmaka den idag då jag baka *ler*
Hoppas man klarar sig från magsjuka ialf, för igår då jag jobbade var det 3 st gamlingar som hade magsjuka. Peppar, peppar ta i trä, vill inte ha magsjuka nu. Sist jag hade det var 2005 och då var det den där eländiga vinterkräksjukan, värsta magsjuka jag nånsin haft. Uscha. Men jag har då inte nå ont i magen, så då tycker jag att jag borde klara mig eller? Bara den inte bryter ut inatt. Fy vill verkligen inte ha magsjukan. Äter vitpeppar som en tok. Dom säger ju att det ska hjälpa. Få se då. Nä nu ska jag ta en till alvedon och krypa ner i soffan under filten och kolla på film innan den är dags att göra sig iordning för kvällen..host host...

Choklad och Apelsinkaka (till 8 pers)
2 dl socker
2 dl smör
3 ägg, vispade
3 ½ dl vetemjöl
2 msk kakao
2 msk mjölk
3 msk pressad apelsin (eller mer, smaka av)
rivet skal av en halv apelsin
GLASYR
3 ½ dl florsocker
2 msk pressad apelsin
lite smält choklad

Börja med att smöra och bröa en form med avtagbar kant. Rör socker och smöret i en skål tills det är ljust och luftigt. Tillsätt uppvispade ägg, lite i taget. Vänd sen ner mjölet och kakaon och sist mjölken. Smaksätt med apelsinjucien och det rivna skalet. Blanda väl. Häll i formen och grädda i ugn 190 grader ca 25 min.
Låt kakan svalna i formen några minuter innan du flyttar den på bakgaller/fat för att svalna. Häll florsocker i en skål och blanda i så mycket apelsinjucie att glasyren känns smidig. Bred glasyren på kakan och låt de stelna. Spritsa över smält choklad som dekoration. Färdig att äta.


min kaka, hade tyvärr inget att spritsa chokladen med så jag tog skeden.
Inte de finaste, men huvudsaken att den går att äta :-)

GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG OCH FREJA!!



Kommentarer
Matigt

Åh, den ser god ut! :)

2008-01-07 @ 20:04:19
URL: http://matigtmatigt.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0