Hemma igen

Åh vad härligt det är att vara hemma igen, 3 dagar på sjukhus får räcka. Kom hem igår kväll vid 20:30 tiden, Jonte skjusade mig till Scandic i Gävle, där pappa och Freja hämtade mig. Saknat henne så och hon har tydligen gjort desamma, hon var så glad då jag hoppade in i bilen.
Ja de har ialf gått bra på sjukhuset, var ju in för operation av hjärtat på Karolinska i Huddinge, på elektrofysiologiska laboratoriet Hjärtkliniken. Min dagar där:

Söndag: åkte jag buss ner till Uppsala, där Jonte och Malin hämtade mig, vi åkte och åt lunch sen in på ikea och skopunkten. Köpte mig ett par vinterskor och lite saker på ikea. Sen bar vi väg till Märsta, först på ica maxi och handla sen hem till Jonte och Malin, kollade på bandyn på tv:n och sen åt vi lasange. Hyrde en beckfilm senare på kvällen. Kröp till sängs vid 21:30 tiden.

Måndag: vakna vid 5:50, låg vaken till 6:20 klev upp, åt frukost och gjorde mig iordning. Åkte med Malin ner till pendelstationen, där vi tog pendeln. Hon jobbar i Kista och jag skulle till Flemmingsberg. Jag var framme vid 8:30. Kände igen mig på engång sen förra gången jag var där i sommras. Gick upp till sjukhuset och strosade runt där ett bra tag.
Träffade en sjuksyster kl 13 för EKG och blodprov. Fick sen komma in på mitt rum vid 14tiden, då träffade jag läkaren, som pratade lite om morgodagen och ställde lite frågor. Sen gjorde jag inte så mycke mer den kvällen, duschade och kollade på tv och åt mat. Konstaterade att jag var yngst på avd. :-)

Tisdag: vakna tidigt, av nervositet. Fast jag visste exakt hur operationen går till och hur de känns och allt så var jag nervös. Fick en kanyl insatt i amvecket på morgonen och sen dropp. Sen var de bara att vänta tills de var min tur att åka iväg för operation. Kl 13:10 åkte jag iväg.
Möttes av 4 st jättesnälla och trevliga sköterskor. Dom tog hand om mig. Gjorde iordning allt som man ska ha på sig under operation, en massa sladdar och grejer, man är ju uppkopplad till en massa maskiner som ser hur hjärtat slår osv. Fick lugnande så fort jag lagt mig på operations bordet. :-)
Sen började själva undersökningen, dom lägger lokarbedövning i höger ljumske, sen plaseras 3 st tunna kanyler (plaströr) i ljumskvenen, sen genom dessa kanyler förs 2-4 st katetrar (tunna kablar) upp till hjärtat och placeras i dess olika hålrum med hjälp av röntgenrör. Sen stimulerar dom hjärtat med hjälp av en yttre pacemaker så att hjärtrusning börjar, sen gick dom till där felet var och först brände bort, men han kunde bara bränna en gång eftersom mitt fel sitter så nära AVknutan i hjärtat, skadar man den är de risk för att man får pacemaker, så dom brände bara en gång, sen frös som ett antal ggr. Men fy vad ont de gjorde då dom brände, fy!
Jobbigt, obehagligt och smärtsamt, men värt varenda sekund för nu är jag botad. Dom sa att de var samma fel som kommit tillbaks, som jag hade förr. Ett ovanligt fel i hjärtat. Men nu ska de vara åtgärdat, oftast behövs de 2 st operationer för att de ska gå bra. De var 3 st underbart snälla läkare.
Kom upp till salen igen vid 16:30, så de tog drygt 3,5 tim. I sommras tog de 5tim. Tack och lov att de inte gjorde de nu.
Man är sängliggandes 4 tim efter operationen, så vid 20:30 fick jag komma upp och röra på mig. Gissa om de var skönt att gå på toa då. Även så gott med mat igen.

Onsdag: mådde ganska dåligt, var yr och hade lite högt blodtryck och hög puls. Tog EKG men allt såg bra ut, läkaren sa att de kan bli såhär efter eftersom dom är inne i hjärtat så pass länge och då blir de retat och ärr. Dom tog hand om mig då, kollade blodtrycket 3 ggr till innan jag blev utskriven och åkte till Jonte igen. Så skönt att allt är gjort nu.
Bara att hålla tummarna att detta ska hålla sig bra, att felet inte kommer tillbaks. Men blir de så, så vet jag att jag hamnar i goda händer, så underbar personal på avd och vid operationen.

Nu har jag bara väldigt ont i ljumsken (kommer vara så 1-2veckor) och trött och sliten. Ska på återkoll om 3 månader på mitt hjärta i Bollnäs.



Kommentarer
Lotta

Hej Maria! Fyyy vad du är en stark person! kul att höra att personalen på avd var underbar och att du kom i goda händer :D Usch så man går och har ont i ljumsken soppas länge. fyyy. men det är det väl värt :) Hoppas du får en fortsatt bra torsdagkväll! Hoppas vi synes snart! Kram Lotta

2007-11-15 @ 18:51:48
URL: http://Lottasvensson.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0