snabbt och enkelt


image571

Jag tycker det är så himla roligt att baka, allt från pajer, sockerkakor, mjuka och hårda kakor, muffins. Ja you name it. Därför fick jag syn på något på affärn igår då man rusade in en snabbis efter jobbet för att handla frukt och mjölk, tidningen allas (ja jag vet, tant tidning kanske ni tänker) men där satt något på den framsidan som fick mina ögons uppmärksamhet. En söt liten extra tidning med massor av kakrecept. Jag bara måsta ha den. Så nu har jag bläddrat igenom den och hittat lite smått och gott. Tänkte bjuda på två recept som jag ska göra i morrn.

Havrekyssar ca 50 st
200 g smör
2 dl strösocker
5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
ca 1 dl röd sylt

Rör smör och socker poröst. Blanda havregryn, mjöl, bakpulver och vaniljsocker, tillsätt i smör och socker blandningen. Arbeta samman snabbt till en deg. Rulla ut längder, skär i bitar och rulla kulor som läggs på bakplåtsklädda plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en klick med sylt. Gärdda i 200 grader 10-12 min. Klar att ätas!

Klaras Snabba Kokostoppar ca 30 st
50 g smör
200 g kokos
1 ½ dl strösocker
2 ägg

Smält smöret och häll det över kokosflingorna. Blanda ner resterande ingredienser och låt stå ca 15 min. Klicka ut toppar av smeten på bakplåtsklädda plåtar. Grädda i 200 grader ca 10 min. Klar att ätas.

Kokostopparna har jag bakat många ggr förr och dom brukar gå hem hos gammal som ung. Snabbt och enkelt. Bra att ha i frysen om man får oväntat besök. Nu ska jag ta och göra lite lunch, sen duscha och fixa lite här hemma innan man beger sig till jobbet. Passar på att önska alla en trevlig helg och tacka alla som lämnar så fina kommentarer, utan er ingen blogg! Tack så mycket

Kram från Mia och Freja!


bild från allas


Kommentarer
ella

hoppas du får en bra fredag=)

2008-04-04 @ 12:12:35
URL: http://ellisgirl.blogg.se
Livet i byn

Dom båda är goda, jag brukar göra nåt liknande om det ev. inte är exakt samma. Har inte receptet framför mig. Tror också jag ska baka nåt i morgon, en paj skulle inte sitta helt fel.

~Livet i byn

2008-04-04 @ 12:43:49
URL: http://livetibyn.blogg.se
Emma

va härlig bild!
gumman.
jag ska posta ett paket till dig idag.
jag hade så himla mkt te hemma som jag hade så mkt av .
så du får av de ;)
så slipper du köpa påå ett tag.
Haha även en present till freja med i paketet.
o skickar med några foton på min älskade abby :)
hoppas du blir glad för paketet..
tkr det e bättre nån får de än jag slänger allt de.
så du har nog de på måndag eller tisdag.

kramar

2008-04-04 @ 15:07:53
URL: http://enlitentax.blogg.se
Sandra

Nu blev jag sugen på att baka! :) Trevlig helg, kram Sandra

2008-04-04 @ 15:55:49
URL: http://tjohalia.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0