sju sorters kakor

När jag tog mig en titt i kylen idag så upptäckte jag att det fanns en hel del ägg och tittade man i fruktskålen låg där 2 st bananer som började bli övermogen. Så jag tänkte, varför inte baka en banankaka. Slog till och gjorde en. Här bjuder jag på receptet:

100 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingerfära
2 tsk kanel
2 bananer
½ dl mjölk

Smörj och bröa en kakform. Rör matfettet och sockret poröst. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda mjölet, bakpulvret, bikarbonaten, ingefäran och kanelen. Mosa bananerna, tillsätt allt detta i smeten och rör om. Avsluta med mjölken. In i ugn 175 grader, ca 1 tim. Låt kakan kallna.


Sådär vart kakan. Kokade även lite hallonsylt utav hallonen som vi var och plockade då vi sov i stugan sist. Underbart gott med hemmagjord sylt. Nä nu ska jag och Freja gå bort till pappa och fika, måste ju bjuda på kakan då man bakat :-)

Recept från "sju sorters kakor"



Kommentarer
Laila

och raskt kopierade jag receptet på banankaka...

2008-08-19 @ 23:06:00
URL: http://blogg.lailanorman.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0