Hemma igen efter sjukhusvistelse

Ja då var man åter på hemmaplan igen efter några dagar i Stockholm, på sjukhuset Karolinska i Huddinge. Har nu gjort min tredje hjärtoperation och läkarna var väldigt nöjda denna gången, sa att allt såg väldigt bra ut. Bara att hålla tummarna på att detta felet inte kommer tillbaks igen, för jag har ingen lust att göra en fjärde operation. Själva operationen tog ca 3 timmar och allt gick bra. Dock lära dom gå in i båda ljumskarna denna gången, så man har  väldigt ont och är matt och trött. Ska ta det lungt i en vecka nu, vilket jag känner att jag behöver. Pigg och glad tills julafton =)

Felet jag har i mitt hjärta gör så jag får väldigt hög puls och hjärtklappning, har av den ovanliga sorten (ovanlig AVNRT) därför det kommit tillbaks efter dom andra två operationerna, men denna tredje gång gjorde dom annorlunda och som sagt, läkarna var väldigt nöjda. Det dom gör är att dom lägger bedövning i ljumskarna där dom sedan sätter 2-4 tunna kanyler som placeras i ljumskvenen. Genom dessa förs 2-4 tunna kablar/katetrar upp i hjärtat och placeras i dess olika hålrum med hjälp av röntgengenomlysning. Och genom dessa olika katetrarna registreras hjärtats impulser med EKG inifrån hjärtat. Och sen med hjälp av en yttre pacemaker stimuleras hjärtat och då startars hjärtklappningen och man har nu kunnat lokalisera vart hjärtklappningen kommer ifrån. Nu börjar man själva behandlingen. Och i mitt fall frös dom bort dom två extra banorna jag har i hjärtat som utlöser dessa hjärtklappningar. Man får frysa ett antal ggr. Efter 30 min försöker man sedan att starta hjärtklappningen igen och om inte den kan startas är man då botad. Själva behandlingen heter ablation. I mitt fall hade jag en lång extra bana som dom lyckades frysa bort, sen hade jag även en väldigt kort extra bana som satt så nära hjärtats AV-knut som är hjärtats relästation som sitter mellan höger förmak och höger kammare, den kunde dom tyvärr inte frysa bort. Försökte ett antal ggr men ville inte göra nått mer eftersom det finns en risk att man kan skada själva AV-knutan som då kan göra att man får pacemaker. Men eftersom dom inte kunde starta nån hjärtklappning efter 30 min väntan så var dom väldigt nöjda. Bara att lita på läkarnas ord, dom vet bäst och jag känner att jag verkligen kan lita på dom. Är otroligt duktiga, tack snälla ni för er hjälp!


Oj vart ett långt inlägg om min operation, men tänkte jag skulle förklara vad man varit med om =)  Här kan man läsa mer om det.



Kommentarer
Anonym

vad intressant att läsa om det! Vi får höras någon dag så du får berätta mer. Godnatt och sov gott!

2008-12-19 @ 23:22:36
Lotta

Oj glömde skriva att det var från mig :) :P

2008-12-19 @ 23:23:09
Frida

Vad skönt att operationen gick bra! Lät avancerat det där, men man blir ju alltid expert på sina egnasjukdomar/åkommor och är väl insatt. Det finns så otroligt mycket man kan drabbas av, och som man inte hade en aning om fanns innan man själv blev drabbad...



Skönt att du fick bli opererad innan jul, att man ska ta det lugnt efter ett sådant ingrepp är ju självklart och när passar det bättre att vila upp sig, om inte kring jul!? :) Kram

2008-12-21 @ 19:09:04
URL: http://friiidasfavoriter.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0