Dymmelonsdag..

Vet ni att det är dymmelonsdag idag. Har aldrig förr tänkt på att det stått i almenackan, men tydligen så inträffar den varje onsdag före påsk. Så jag lära slå upp det på google och detta var vad jag fick upp:

Dymmelonsdagen, onsdagen före påsk, då påskfriden inleddes. Namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande.

I folklig tradition kallas dymmelonsdagen även för askonsdagen. Denna term har dock en annan betydelse i kyrkoåret sedan 1983.

Nu vet ni det oxå. Här är det forft förkylt, att denna envisa förkylning aldrig vill ge med sig. Sitter med en stor kopp med rykande varmt citrus te nu. Ute skiner faktiskt solen idag *jippi* ska traska bort till pappa snart och hämta lite saker. Sen ska jag baka en motorskaka tills påsk. Och packa läre jag oxå göra, och handla.. *puh* sen får det bli en myskväll i soffan och kurera mig med alvedon! Vill inte gå och snora i påsk.

image542
Gömde godis åt Freja igår i en tom hushållsrulle, det älskar hon. Tar en stund innan hon får ut godiset. Underhållande.



Kommentarer
Sandra

Tänk att man lär sig något nytt varje dag! Kram Sandra

2008-03-19 @ 10:03:58
URL: http://tjohalia.se
Matigt

Det var supergott också, blåbär är en klar favorit :)

Åh, det älskar mina hundar med. Det är så kul att bara sitta och titta på dem, de blir så ivriga :) Glad påsk!

2008-03-19 @ 21:44:37
URL: http://matigtmatigt.blogg.se
emma

underbara söta freja

2008-03-19 @ 23:24:55
URL: http://enlitentax.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0