Underbart goda kakor

Ja här bakas det idag med, nu har jag gjort snoddaskaka och kladdrutor med kolasås, tills fredag då pappa ska bjuda på fika eftersom han fyllt år och han är ju ingen mästare på att baka om man säger så utan en mästare på att laga mat istl, så han är bara glad att jag hjälper honom att baka. Och nu menar jag inte att jag är nån mästare, men jag älskar att baka och laga mat ialf :)

Dessa underbart, nästan farligt goda kladdrutorna bjöd Lotta på i fredags då jag var dit och firade Cornelias 6års dag. Måsta bara leta upp receptet jag med och baka dom. Och självklart delar jag med mig av det här i bloggen, utifall nån vill prova på att baka dessa underbart goda kakor!

Kladdrutor med kolasås:
4 ägg
4 ½ dl socker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör

Kolasås:
75 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
1 ½ dl grädde
1 påse kokos eller lite strössel

Gör såhär:
Smält smöret till smeten, vispa samman ägg och socker poröst. Blanda ihop resten av ingredienserna och häll i äggsmeten och rör samman. Häll sedan smeten i en smord eller bakpapper klädd långpanna. Grädda i 175 grader i 15 min. När kakan gräddas, gör kolasåsen. Smält smöret och blanda sedan ner dom andra ingredienserna och rör om. Bred såsen över kakan och grädda ytterligare 10 min. Om man inte vill ha kokos, så kan man strö över strössel istl. Skär i rutor då kakan kallnat.

Idag bjuds det på härligt men blåsigt höstväder. Solen tittar fram. Tog en långpromenad tidigare i skogen, mysigt! Nu ska jag ta och lägga mig i soffan och läsa lite tidningar och läsa klart boken. Vila lite efter all bakning :) Sen blir det att laga lite middag och idag blir det lax, så gott! Kvällen blir lugn med tv, lite tända ljus och myspys.

Hoppas ni alla har en trevlig tisdag!


Kommentarer
Lotta

ÅH vad gott att baka! :) Duktig du är!! Men vad snäll du är! :) Fyyy vad jag längtar till du kommer nu! Hjälp vad roligt det skall bli :)



Hoppas ni får en fortsatt trevlig tisdag, nu blire matlagning här snart igen. Haha!

2009-10-13 @ 15:53:34
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0