Blåbär och stavgång

Tisdag och jag är ledig idag, mjukstartade veckan igår med ett kort kvällspass och så är jag ledig idag igen. Men imorrn är det dags för jobb, ja jag skrev ju om det i förra inlägget om hur jag jobbar dessa 2 sista veckor, så jag behöver ju inte dra upp det igen :-)

Vaknade utvilad strax före kl 8 imorse, skönt med tanke på att jag inte kunde slita mig från boken igårkväll då jag kom hem från jobbet. Tog en dusch och kröp sedan ner i sängen och läste ett bra tag. Idag är det även mulet och grått väder, men 21 grader varmt. Äcklig luft, vore skönt med en rejält åsväder så man fick rensa luften lite.

Har alldeles nyss varit ute på stavgång, passade på att göra det då jag ej har lillfisan hemma. Har provat att gå med stavarna och haft Freja med mig, men det blev tillsist bara trassel då hon trasslade in sig i stavarna med kopplet. Är man uppe i stugan och går eller i skogen, då har jag henne alltid lös, men här hemma då man går efter vägar där det är trafik vill jag ej ha henne löst. Gick ialf en promenad på 50 min, skönt och behövligt för min stela och onda rygg. Träningen blir liksom liggandes på hyllan för min del då sommaren kommer. Man blir liksom lite för lat. Det blir bara promenader. Men nu så, när hösten kommer drar jag igång igen med träningen igen och känner mej peppad!

Tänkte bjuda på ett recept på blåbärs saft som jag hittade i icas annonsblad igår. Jag tror jag spar mina blåbär till gröten, filen, pajen och muffinsen istl. Men nån annan kanske är sugen på att göra lite saft.

Blåbärssaft (ger ca 2 liter konc saft)
1 kg blåbär
1 msk citronsyra
1 liter vatten
8 ½ dl socker

Mixa blåbär med citronsyra och lite av vattnet med en stavmixer. Rör ner sockret och resten av vattnet. Ställ kallt i kylen i 2 dygn. Rör om då och då under tiden. Sila av blåbären genom en finmaskig sil eller durkslag med kökshandduk. Ta bort skummet med en slev. Frys in.

Nu ska jag dricka en kopp kaffe sen uträtta lite ärenden. Ha en bra dag!



Kommentarer
Elin Gabriella

Sv: Tack fina du:) Vilket spännande recept! Kram

2010-08-11 @ 09:42:34
URL: http://elingabriella.blogg.se/
sofie

Härligt med promenader, inte ens det har jag tränat i sommar :) Men jag tror på att hösten blir en träningsstart igen efter sommarens vila.



Lät smarrigt med blåbärssaft, det kanske man skulle prova på att göra någon gång.



Ha en fin dag!

Kram, Sofie

2010-08-13 @ 05:16:56
URL: http://syssla.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0