Baka ljuvligt gott med rabarber

Godkväll. Här kommer ännu ett gott recept på paj. Baka ljuvligt gott med rabarber. Är ju så gott att göra olika kakor och pajer till sommaren med alla dessa bär som finns. Denna paj kommer jag att mumsa på någon varm sommardag detta år.

Rabarberpaj med hallontopp (6 pers)
2 ½ dl vetemjöl
2 msk socker
½ tsk bakpulver
100 g smör
FYLLNING:
300 g rabarber
1,2 dl socker
1 ½ msk kanel
2 msk vetemjöl
1 dl hallon
2 dl vispgrädde
4 msk mandelspån

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Häll i smöret och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i pajformen. Skala och ansa rabarberna och dela i bitar. Blanda samman kanel, socker och mjöl. Vänd rabarber och hallon i blandningen. Fördela sedan hallon och rabarber i pajskalet och häll på grädden. Strö över mandelspån och in i ugn. Grädda ca 45 min, tills den fått fin färg. Täck pajen med folie om den skulle få för mycket färg. Servera med vaniljglass eller grädde, toppad med hallon.

Visst låter det smarrigt? Idag har vi varit ute på promenad med Helene och sedan fixat lite här hemma. Nu ska jag ta och rasta Freja, sedan bara ta`t lungt resten av kvällen. Kika på du är vad du äter. Hoppas ni alla haft en bra torsdag! Kram.



Kommentarer
Lotta

Men Mums säger jag med paj! det och vaniljvisp till, fyyy vad gott :)



Tack Maria :) Ja Ebba trivs så bra ute. Man blir så glad när man ser dem njuta :)



Blusen inhandlade jag på MQ för två år sedan och koftan köpte jag i new york, men det är ju en helt vanlig kofta som finns här också :)



Hoppas du får en mysig torsdagkväll!

Imorgon åker jag och Ebba till Ödeborg och spenderar helgen där. Jag ska jobba både på lördag och söndag, kul! :)



2011-04-28 @ 18:35:32
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Lotta

Åhh hallonpaj med kokostäcke, det låter inte dumt alls! Vad trevligt med besök och fika hihi.



Nemen fyy vad tidigt. Du är ju så hurtig Maria! Men skönt att få sådant gjort på förmiddagen och ha resten av dagen fri. Speciellt när det är så fint väder också.



Hoppas ni får en jättetrevlig fredag och helg :) Pussa freja från oss



2011-04-29 @ 09:07:55
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0