En god kaka till påsk

Godkväll, sitter nu här i soffan och kikar på huset fullt av hundar. Ska efter detta ta en dusch och sen krypa ner i sängen och läsa ett tag, men först så ska jag dela med mig av ett recept som jag hittade i en tidning jag köpte igår. En smarrig tårta för chokladälskare, som jag är!

Schweizenöt tårta
Botten:
125 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
½ tsk bakpulver
Fyllning:
100 g schweizernötchoklad
100 g mörk choklad
1 äggula
3 dl vispgrädde

Gör såhär:
Rör smör och socker tills det är poröst. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao och bakpulver och sikta ner i blandningen. Rör till en smet. Häll smeten i en bakplåtspapper klädd form med avtagbara kanter. Grädda i 200 grader i ca 15 min. Låt kakan kallna i formen.
Fyllning: hacka chokladen och smält i en skål över sjudande vattenbad, låt det svalna lite. Rör ner äggulan i chockladen. Vispa grädden fluffig, blanda först hälften av grädden i chokladsmeten och sedan resten försiktigt så den behåller sin fluffighet. Bred chokladkrämen på kakan då den kallnat. Garnera med bär eller citronmeliss och mynta.

Visst låter det smarrigt? Denna tårta ska jag baka till påsk och bjuda på.



Kommentarer
Mija

Gud så gott det lät, kanske göra till påsk!

2011-04-06 @ 08:37:01
URL: http://www.gusigans.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0