Hallonpaj med kokostäcke

Godförmiddag. Här i Hälsingland skiner solen från en klarblå himmel idag, denna onsdag 27 april. Tänk att vi snart får vända blad i almanackan och gå in i maj månad. Ska alldeles strax bege oss ut på en skogspromenad, sedan får det bli en kopp kaffe ute i solen innan man måste göra sig iordning för att åka iväg och jobba mellan 15:45-20:45.

Men först tänkte jag dela med mig av ett smarrigt recept jag nyligen hittade. Gudomligt gott med hallon och kokos.

Hallonpaj med kokostäcke
3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 ägg
FYLLNING:
50 g smör
1 dl socker
½ påse riven kokos
1 ägg
1-2 msk riven ingerfära
1 förpackning frysta hallon

Gör såhär:
Blanda samman mjöl, socker och smör i en matberedare. Tillsätt sedan ägget och rör ihop till en deg. Tryck ut i en pajform och förgrädda i ca 10 min på 225 grader.
Fyllning: smält smöret, tillsätt socker, kokos, ägg och ingerfära. Fördela hallonen i pajskalet och bred på kokosblandningen. Grädda i ca 12 min på 225 grader. Servera med vaniljglass eller en klick grädde.

Dennna paj ska jag ta och göra någon dag framöver. Njuta tillsammans med en kopp nybryggt kaffe. Mums!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0