Baka, baka enkel kaka..

Godkväll. Torsdag och min lediga dag denna vecka. Var en kall morgonpromenad med bara 10 grader imorse, kändes som höst i luften, friskt och klart.

Min lediga dag har innehållit ett besök hos frissan, där jag klippte mig och det var väldigt efterlängtat. Sen så har jag dammsugit och bakat. Frysen var tom på fikabröd. Bra och ha lite i frysen då man får främmande. Har bakat en enkel bärkaka och chokladmuffins. Har även tränat med pilatesbollen här hemma. Tur hösten är här snart så träningen på gymmet drar igång igen. Det blir liksom ingen tid över till träning under sommaren, utan det får bli långpromenader och cykling. Men nu så!

Ska nu hoppa in i duschen och sedan är det dags för myskväll i soffan. Sommar med Ernst och en kopp te och så ska jag provsmaka en bärkaka. Imorgon kallar jobbet igen, delad tur. Ett kvällspass på lördag och dagpass på söndag, sen så väntas 3 dagars ledighet igen.

Delar med mig av receptet här.

Lättgjorda bärrutor:
200 g smör
6 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1-2 tsk vaniljsocker
Valfria bär (jag tog hallon och blåbär, men man kan ha vad man vill och tycker om)
Mandelspån eller kokos om man vill

Gör såhär: smält smöret i en stor kastrull och låt det svalna lite. Rör ner socker, ägg, mjöl och vaniljsocker och blanda till en slät smet. Häll ut den i en bakplåtspappersklädd långpanna. Fördela bären över kakan och strö över mandelspån eller kokos om man vill. Grädda i 175 grader ca 30 min. Drag kakan ur långpannan och vänd den upp och ner och låt den få svalna övertäckt. Skär sedan den i rutor.









Kommentarer
Anonym

Jag skulle också behövt baka. Duktig du är Maria. Det ser så gott ut:) ja visst känns det som hösten är här. Mysigt med den friska luften o alla vackra färger:) kram klara

2011-08-11 @ 22:49:08


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0