Middagstips

God förmiddag på er. Här skiner solen från en nästan klarblå himmel denna fredag och termometern står på 24 grader i skuggan. Värmen kom tillbaks i onsdags, så nu är det sommar igen! Härligt. Igår efter jobbet var jag och några vänner, ut på cruising här och tittade på många fina bilar i drygt 2 timmar, fick även åka en sväng i raggarbilen. Kul. Mycket folk som var i farten i den varma, fina sommarkvällen.

Ska strax bege mig ut i solen en stund innan det är dags för jobb ikväll, jobbar ju som sagt hela helgen. Men tänkte först dela med mig av ett middagstips. Gjorde denna goda köttfärslimpa i tisdags. Och så kommer receptet på semifreddon vi åt på min minisemester, den måste ni bara prova. Farligt god, kan jag lova!

Provencalsk köttfärslimpa:
2 dl mjölk
½ dl ströbröd
500 g köttfärs
1 ägg
1 hackad gul lök
1-2 tsk timjan eller rosmarin (jag tog båda, färska kryddor hade jag)
2 msk tomatpure
Salt och peppar efter smak
1 vitlöksklyfta (stod ej med i receptet men jag tog den endå)

Strössel som ska vara på köttfärslimpan:
½ dl ströbröd
½ dl hackad persilja
2 hackade vitlöksklyftor
1 dl riven ost

Gör såhär:
Häll ströbröd och mjölk i en skål. Blanda ihop. Låt svälla en stund. Tillsätt sedan färs, ägg, lök, salt, peppar, färska kryddor och tomatpurè. Forma till en limpa och lägg den i en smal ugnsform. Grädda i 200 grader ca 50 min. Inne temperaturen ska vara 70 grader.

Blanda iordning alla ingredienserna till strösslet och strö det över limpan då det återstår 15 min. Servera med potatismos eller ugnsrostade grönsaker så som palsternacka, morötter, rödlök, potatis och svarta oliver.

Semifreddo:
2 små dajm
2 ½ dl grädde
2 ägg
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
Valfria bär till servering

Gör såhär:
Krossa dajmen. Häll grädde i en skål och vispa ihop till lagom konsistens, inte för hårt. Knäck äggen och dela gulorna i en skål och vitorna i en anann skål. Vispa vitorna till hårt skum och vispa gulorna tillsammans med socker och vaniljsocker till en gul smet. Blanda försiktigt ner grädden, äggvitorna och dajmen i äggulorna. Ställ in i frysen och ha plastfolie över, i ca 3 tim. Ta fram och låt den stå i kylen 30 min innan servering. Ät med färska bär. Jättegott!

Önskar er alla en trevlig helg!


Kommentarer
Lotta

Åh vad god semifreddon verkade!! Mums. Det läre man ju prova.



Så vi båda jobbar hela denna helg, hihi. Där ser man. Hoppas du får en bra jobbhelg!



Ja sommaren är tillbaks :) Superhärligt!

Kram, kram och trevlig helg vännen

2011-07-29 @ 18:53:43
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0