Inför advent

Jag börjar längta så otroligt mycket till första advent och julen nu, vill pynta och baka. Älskar verkligen julen! Så jag tänkte dela med mig av ett recept på saffransbullar. Ska baka dessa bullar tills jag fyller år.

Här i Hälsingland bjuds det på härligt höstväder idag. Solen kikar fram till och från, klar och frisk luft och 4 plusgrader. Cyklade hem ifrån Fredrik vid 9 imorse, en uppfriskande cykeltur. Nu håller jag på och tvättar lite vinterkläder, mössor, vantar, halsdukar och täckbyxor. Snart är väl snön här, så då är det lika bra att vara beredd med varm kläder.

Saffransbullar ca 40 st
50 g jäst
150 g smör
5 dl standardmjölk
250 g kesella
2 kuvert saffran
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
Ca 17 dl vetemjöl
125 g smör (till fyllningen)
1 ½ tsk mald kardemumma
125 g riven mandelmassa
1 ägg
Pärlsocker

Gör såhär:
Smält smöret, häll i mjölken och värm till fingervarmt. Lös upp jästen i degspadet. Blanda i kesella, saffran, socker och salt.
Blanda ner mjölet och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min. Knåda degen slät och blank på mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut.
Rör ihop smör och kardemumma och bred på degen, och strö över riven mandelmassa. Rulla ihop och skär ca 20 bullar av varje. Lägg i bullformar och låt jäsa övertäckt ca 35 min. Sätt ugnen på 225 grader, pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen ca 8 min, tills bullarna fått fin färg.

Hoppas ni alla haft en fin och mysig helg, det har iallafall jag! Kram på er.



Väntar på tvätten, tar en kopp kaffe under tiden.



Kommentarer
Lotta

Ja tänk så mysigt med advent och få börja pynta! Iår blir det dock ingen julpyntning för vår del eftersom vi flyttar just då tyvärr.. Men får se till att baka och få julkänsla på annat vis :)



Tack så jättemycket för receptet på kycklingen Maria! Saffransbullarna du la upp recept på nu lät ju också himmelskt goda!



Hoppas du/ni har det jättebra :) Några planer för veckan/helgen? Nu är det ju även snart bara en vecka kvar till du fyller år också hihi.



Hoppas ni har en alldeles strålande tisdag Maria, kram kram :)

2011-11-15 @ 17:19:15
URL: http://lottasvensson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0