En härlig helg

Söndag och denna helgens sista dag. Min helg har varit lugn och skön. Igår vaknade man utvilad efter en skön och behövlig sovmorgon, tog en långpromenad och invigde den nya gång och cykelvägen dom gjort iordning här. Sen avnjöt jag en lyxig och god lördagsfrukost, och efter det bakade jag tekakor. På kvällen blev det fisksoppa som middag och vid 20 tiden kom Lotta hit, drack lite vin, snackade en hel del och kikade på tv. Strax efter tolv cyklade hon hemåt igen och jag och Freja la oss för och sova.

Idag vaknade man utvilad efter ännu en skön sovmorgon. Åt frukost och gick sedan samma promenad med Freja som igår, i det vackra och varma höstvädret som det bjuds på här idag, hela 19 grader varmt. Underbart! Har även bakat blåbärsmuffins och läst ut boken i innersta kretsen av Viveca Steen. Jättebra, kan rekommendera den. Nu ligger en ny bok och väntar på nattduksbordet, dödergök av Katarina Wennstam.

Ska nu kika på reprisen av Leila bakar, sen är det väl dags och få lite mat i magen, men vad det blir har jag ej kommit underfund med ännu, får rota runt lite i frysen :-) Sen blir det en mys söndag i soffan med ensam mamma söker och film.

Hoppas ni alla haft en toppenbra helg och att ni får en bra vecka! Kram på er.

Recept på blåbärsmuffins
100 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker (jag brukar ta lite mer)
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Gör såhär:
Smält smöret och låt den svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt dom övriga ingredienserna och smöret och rör ihop till en jämn smet. Klicka ut smeten i muffins formar och sedan i med så mycket blåbär man vill. In i ugn på 175 grader ca 10-15 min. Klara att avnjutas till en kopp kaffe eller ett glas kall mjölk.




Freja var med mig hela tiden jag bakade, man vet ju aldrig, det kan ju hända att man tappat nått gott på golvet :-) Hon fick provsmaka en muffins med mig sen då dom var klara.



Kommentarer
Lotta

Låter som om du haft en bra och härlig helg. Kul! :) Hihi våra hundar är så söta!



Hoppas du får en fortsatt trevlig kväll! Nu har vi kommit tillbaka till Trollhättan igen, men Ebba stannar i Ödeborg några dagar. Saknar henne tokmycket redan. Våra små underbara hundar, vad skulle man göra utan dem? :)



Vet du? Snart kommer min familj få adoptera hem en spansk hund som varit hemlös. Eller ja som tur var hann hon inte vara hemlös men hon dumpades tillsammans med två hundar till i en bur utanför ett hundcenter. Hon är fortfarande valp (de tror hon är född i April 2010) och är en chihuahuakorsning. Vi väntar på klartecken när de ska flygas till Sverige och då får vi även hämta hem lilla Trinny. Jättespännande!



Trevlig kväll Maria :)

Kram kram

2010-09-12 @ 22:34:20
URL: http://lottasvensson.blogg.se/
Sofie

Jag tror faktiskt jag ska ta och göra de där muffisens :) Passar bra en ledig dag och när man har blåbär i frysen!



Så söt hon är Freja, känner igen den där blicken! Väldigt svår att motstå ibland :)



Ha en toppendag!

Kram!

2010-09-13 @ 10:00:04
URL: http://syssla.blogspot.com
sara

Låtter som du har haft en jätte mysig helg :) och att du har kunna njutit av dagarna så skönt.

Jag kommer att kopiera ditt mufins rescept så så gott utt skall nog göra dom till nästa helg tror jag. vad finn lilla freja är

hoppas du får en jätte bra dag så syns vi på onsdag kram på dig och Freja

2010-09-13 @ 12:18:57
URL: http://www.metrobloggen.se/bekke
Sofie

Jag provade göra de där blåbärsmuffisens och de blev jättegoda! :) Så tack för receptet!



Kram, Sofie

2010-09-13 @ 16:45:04
URL: http://syssla.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0